söndag 28 november 2010

Kungafamiljen

        Kungafamiljen

 Den svenska Kungafamiljen består av konung Carl XVI Gustaf, Drottning Silvia, Kronprinsessan Victoria, Prins Daniel, Prins Carl Philip och Prinsessan Madeleine.
 I Kungliga familjen ingår också Prinsessan Lilian och Prinnsessan Birgitta, gift med Prins Johann Georg av Hohenzollern.
 Den svenska monarkin är mer än tusen år gammal. Sverige har haft mer än 70 kungar.
 Kungafamiljen har ingen makt i Sverige. Monarkin är bara en symbol.
 Kung Carl XVI Gustaf blev Kung 15 september 1973 och är kung nummer 74.
 Prins Daniel är en ny prins. Han blev prins när han gift sig med Kronprinsessan Victoria. Daniel och Victoria träffades när Daniel var Victorias personliga tränare.
 Drottningen Silvia och hennes familj bodde 1947-1957 i Sao Paulo i Brasilien. Så hon är nästa brasilianska och " Paulista " som jag ( Paulista betyder att man är från Sao Paulo).
 
Jag tycker om Kungafamiljen och att det är vackert med ett Kungahus.  Jag gillar slottet och vaktparaden. Jag var i Stockholm när Victoria och Daniel gifte sig. Det var väldigt vackert. Men min man är Republikan och vill ta bort monarkin. Han föredrar president som svenskarna kan välja.

Ariane

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar