söndag 28 november 2010

Vackra Stadshuset!

Stadshuset

Sverige har en vacker arkitektur. Från tornets högsta pnkt kan man se stor del av Stockholm. Runt Stadshuset ligger det fina gånvägar med fin natur och nära vattnet.
Stadshuset kan besökas via guidade visningar och som enskild person. Under sommaren finns det även visningar på ett flertal språk. Då kan du också klättra upp i tornet och njuta av en fantastisk utsikt över staden.

Stadshuset med tornspirans gyllene Tre Kronor är en av Stockholms mest kända silhuetter. Gå på en guidad tur och lär dig allt om arkitekturen, konsten och de historiska händelser som utspelats här.
Stockholms stadshus är ett av landets främsta exempel på byggnadsverk i nationalromantisk anda. Stadshuset ritades av arkitekten Ragnar Östberg och invigdes på midsommarafton 1923. Stadshuset består av åtta miljoner tegelstenar och är 106 meter högt. Tornet har det svenska riksvapnet tre kronor i toppen. Inne i Stadshuset har man stora vackra salar med fina kristallkronor och målningar på taket.

Bakom den pampiga fasaden ryms såväl kontor och sammanträdeslokaler för politiker och tjänstemän, som praktfulla festsalar och unik konst. I Rådssalen sammanträder Stockholms kommunfullmäktige. Stadshuset är också platsen för den stora Nobelfesten. Efter middagen i Blå hallen dansar Nobelpristagare, kungligheter och gäster i den Gyllene salen med dess 18 miljoner guldmosaikbitar.

Enligt min mening är det en viktig och imponerande arkitetur. Stockholm har många imponerande konstruktioner, men det här är min favorit! Jag gick till Stadshuset  2006, när min man fick sitt examensbevis och jag rekomenderar att ni besöker Stadshuset på sommaren. Det är mycket fint.
Jag Kan försäkra er att det är fantastiskt!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar