söndag 20 mars 2011

Att börja glömma sitt modersmål

 De som säger att de har glömt sitt modersmål ljuger och har ingen respekt för det. Man kanske kan bli lite ovan när man inte har använt språket på länge eftersom man talar det nya språket dagligen, men jag tycker att det är omöjligt att glömma det. En livstid räcker inte, tycker jag.
 Lösningen är att läsa mycket, prata med sina gamla vänner, med föräldrar, kort sagt: att öva.
Jag vet att jag inte vill glömma mitt. Det tog mig 'lång' tid att lära mig grammatisk rätt ungerska. Det är ett av dem svåraste men vackraste språken, jag älskar det. Jag kommer aldrig att glömma det.

1 kommentar:

  1. Hej Peter!
    Du skriver vackert om ditt modersmål! Nu längtar jag efter att få höra dig tala ungerska!
    Vi ses imorgon!

    /Philippa

    SvaraRadera