tisdag 10 april 2012

Dag 9 - Budapest


Jag har inte varit i Budapest förut men det är en av de vackraste städerna som jag har sett. Staden ligger vid floden Donau. Barocka och neoclassika byggnader kantar floden. Även om är det inte lika gammal som athens känns det fortfarande som det finns ett långt förflutna till Budapest.


Vi beslöt att ta en dag ur vår hektisk turist schema och koppla av i ett traditionellt termalbad. Vi gick till Rudas Badet som är öppna för kvinnor endast på tisdagar. Det var så skönt och lungt. De äldsta delen av badet byggdes på sextonde århundradet och har ett kupolformat tak över en åttkantig bad. Vi tillbringade dagen med att simma och koppla av i termalbad. Vi unnade oss till en massage också.


I kvällen gick vi ut till Borkonyha Winekitchen. Här åt vi traditionell ungerska mat och drack underska vin. Det var jättegott.


Efter termalbadet och den goda maten är vi så trött. Så vi har kommit tillbaka till hotellet. Jag ska sova för en lång tid tror jag!

1 kommentar:

  1. Åh, igår såg jag en film som utspelade sig i Budapest och då tänkte jag på vilken vacker stad det är! Har våren kommit till Budapest?

    Hälsningar Philippa

    PS Ni gjorde helt rätt i att unna er massage!

    SvaraRadera