tisdag 14 februari 2012

Vår resa runt om i Sverige!

Villken spannande dag! Nicoleta, Zaneta och jag har börjat vår resa runt om i Sverige. Klockan tio träffades vi i T Centralen. Klockan kvart över tio tog vi tåget till Helsingborg. Tåget kostade 1590 kronor för alla tre. Resan var ganska lång så vi hann att prata med varandra och att planera vad vi skulle göra under vår semester.

Vi åt lunch på tåget och i mitten av eftermiddagen kom vi fram i Helsingborg! Vi ville inte bära våra väskör så vi gick till våra boende. Cityvandrahemmet är precis i mitten av staden och kostar inte så mycket. För oss tre för två natter kostade det 1590 kronor. En bra pris!

Vårt första mål var touristbyrån. Helsingborg är en av de äldsta städerna i Sverige med en historia som går tillbaka till 1085. Det ligger vid kusten i Skåne med utsikt över havet till Danmark. Det finns så många saker att göra. Den korta resan över havet till Danmark lät bra, men vi bestämde att stanna i Sverige!

På eftermiddagen gick vi till dunkers kulturhus. Vi såg massor av spännande konstutställningar för bara 70 kronor. Vi stannade kvar på Dunkers för att äta middagen på restaurangen.

Vi var så trötta efter resan gick vi till sängs tidigt! Imorgon kommer att bli en hektisk dag!