onsdag 24 november 2010

Lernia ektorps besök till riksdagen

Igår, den 23 novermber 2010 åkte vi till Riksdagen. Jag var lite lite nervös och upphetsad. Det var första gången för mig. Vi träffades i skolan kl 9:15 och gick därifrån. Vädret var dåligt, det snöade och blåste mycket,det var kallt, inte min dröm dag ute.
Riksdasgen ligger precis backom Gamlastan vid Drottningsgatan, en fin byggnad som ett slott. Vi passerade säkerhetskontrollen utan problem men i garderoben hade vi en liten situation; vår lärare sade innan att vi behöver 10kr till garderobs skåp, några av oss hämtade inte men lyckligtvis fanns det skåp med siffre lås.
Vår Riksdags guide var en kvinna som såg jätte seriös ut, hon skrattade lite och var mycket formell, du kan säger att hon är professionell men jag kände mig som en 10 årig pojke framför henne och jag gillade det inte alls :( . Guiden var effektivt och i kontroll av situationen som jag berrätade, hon svarade på våra frågor lättsamt och gav oss mycket informtion om Riksdagen som jag inte visste tidigare ( jag visste ingenting faktiskt ) till ex. Jag visste inte att parlamentarikerna röstar  öppet, alla kan veta vem röstade vad, jag var imponerad, det hände aldrig i mitt hemland (de säljer och köper röster och man vet ingenting om vad hände). Jag visste inte heller att kvinnor borjade involvera sig i svensk politik 1921.
Det gick bra i Riksdagen, vi hade en instruktiv och effektiv visning, men hur kan  de laga mat och reta mig med den läckra lukten. Jag var ledsen, jag sa adjö till min grupp och lärare och gick hem jätte hungrig och arg. Man får inte åka till Riksdagen på en tom mage, de glömde att göra det till en lag.

Nnamdi

1 kommentar:

  1. Stackars dig Nnamdi!
    Man ska inte gå någonstans på en tom mage. Det är den nya Lernialagen!

    /Philippa

    SvaraRadera