fredag 5 augusti 2011

Tallinn – Rådhustorget

Tallinn – Rådhustorget

4 augusti


Vilken härlig sommardag jag och Vera hade i dag i Tallinn! Det var bara vår första dag i den gamla hansa staden men jag är redan kär i den. Det var svårt bestämma oss vad ska vi göra idag. Det finns så mycket som man kan göra i Tallinn.  Vera och jag hade kommit överens om att vi ska börja utforska Tallin från sitt hjärta - Rådhustorget.
 Solen sken idag. Vi visste att vi skulle vara ute mycket idag. Vi hade smörjt oss med solkräm faktor 50 för att vara säkra på att vi inte ska bränna oss. Sen drog vi i väg. Först tog vi en buss till Gamla stan. Den åkte vi bara någon station därför att vi ville se så mycket som möjligt. Resten av vägen till Rådhustorget promenerade vi.
Själva torget ligger i mitten av Gamla stan. Rådhustorget har varit en mötesplats och marknadsplats i många hundra år. Förr i tiden användes torget till alla slags offentliga tillställningar, från festande till avrättningar. Idag är torget stadens sociala centrum, med
mängder av uteserveringar på sommaren och konserter, hantverksförsäljning och medeltidsmarknader.  På vintern lyser julgranen upp torget en tradition sedan år 1441.
Precis i mitten av torget såg vi ett litet kafé med en gammal stentrapp som går ner och lockade oss ner. Vi gick ner i trappen för att fika på kafét.  I luften kunde man känna doften av kaffe och nybakade kakor. Inredningen var riktigt gammal. Det kändes som att vi reste i tiden och hamnade 200 år bakåt i tiden. Vi åt jätte goda kakor och drack kaffe. Det kändes som tiden hade stannat.  Sen ringde någon telefon och väckte oss från vår tidsresa.  En av mina kompisar som har bott i Tallinn vill veta vad vi tycker om hennes stad och ville gärna ge oss några tips, ställen som skulle kunna bli intressanta att besöka.

Vårt nästa stop var i Alexander Nevskijkatedralen. Det är en rysk-ortodox kyrka. Jag och Vera har ortodox tro. I Stockholm finns ingen ortodox kyrka därför ville vi gå till den kyrkan i Tallinn. Kyrkan byggdes år 1900. Under denna period var Estland en del av det ryska kejsarriket.
Katedralen är en fantastisk byggnad med typisk rysk stil och den är ritad av Mikhail Preobrazhensky. Den har fyra torn med lökkupoler och spiror med kors och går under stilen Neo-bysantinsk. Alexander Nevskijkatedralen är Estlands största kupolkatedral. Det kändes så lugnt och harmoniskt efter detta besök.
Vi kände för att ha en lugn kväll. Vi köpte mat med oss och åkte till vårt hotellrum. Efter vi var färdiga med middagen läste vi varsin bok. Vera var så trött efter vår spännande dag så hon har somnat med boken.
Jag är också trött. Det är bäst att jag ska sluta min berättelse nu annars kommer jag somna med datorn J.
God natt!!! Vi får se vilken dag som väntar oss i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar