torsdag 4 augusti 2011



                                           Journal Inlägg 2 den 4 augusti 

Imorse vaknade jag för tidigt på morgonen eftersom jag sov dåligt. Vi reste hela dagen igår och det var hemskt for mig. Idag har vi bestämt oss för att gå runt i staden, mot stadens centrum som ligger ungefär 30 minuter med buss från vårt hotell. Hotellet är för dyrt för min smak. Anledningen till att Anna bokade oss på ett av de största och dyraste hotell i Malmö är ett mysterium (kvinnor!).



 Jag väntade på Anna och Judit i lobbyn framför receptionen. De var lite sena ( Kvinnor igen !). Vi åt frukost och sedan gick vi  iväg.
Solen sken i dag och det blåste mycket, hösten har ännu inte kommit men det känns som om den inte är lång bort. Mina första intryck av Malmö är att det är en färgrik stad. Byggnaderna är en blandning av starkar färger, det finns flera parker och det ser verkligen vackert ut. Anna och Judit gillar det, jag håller med 100% ! Vi gick igenom staden brevid kanaler och såg många turister.





Vid Malmös rådhus pratade vi med några av turisterna där. Vi fick också reda på att stadens största evenemang är Malmö festivalen. Festivalen brukar locka ungefär 1.5 miljoner besökare till staden . Festivalen är en blandning av konserter samt många matställen och visar upp olika varor och kulturer från det multikulturella samhället som bebor den vackra staden. Malmöfestivalen startade 1985 och är  den äldsta festivalen i sitt slag i Sverige.Tyvärr börjar festivalen den 21 augusti, då vi redan är borta (gråter) från Malmö. Vi ska i alla fall besöka Stortorget.




Festivalen brukar inledas med en stor kräftskiva på Stortorget. Vi bestämde oss för att besöka torget på måndag, eftersom vi inte kommer att vara med på själva kräftskivan.  Vi fick en fantastisk idé, att ha vår egen kräftskiva på måndag :)



Vi hade så roligt i dag att vi glömde att äta lunch, klockan var 15:00 när vi insåg att vi var hungriga. en snabb beställning på Malmö Centrums  kebab kiosk har hållit oss igång. Vi hade en fantastisk tid hela vägen tillbaka till hotellet där vi skulle äta middag. Middagen var enkel för mig som bara beställde soppa ... vilket nästan var den enda rätt jag hade råd med på menyn. Vi sa god natt, sedan ringde jag min fru för att berätta hur min första dag i Malmö var. Jag kommer att sova gott i natt, det känner jag! Lights Out ... Tut tut ..

Nnamdi-Dag 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar