söndag 27 februari 2011

Mål!

I skolan har vi börjat med våra IUP-samtal och då har vi pratat om kursmål och om era mål.
Christoph Treier, mental coach, skriver han om mål i sin blogg.
Han skriver att det är skillnad på ett mål och på ett önskemål. Ett mål kan man påverka själv med eller utan hjälp av andra. Ett önskemål är bara en önskan.

Här är Christophs regler för hur man sätter upp framgångsrika mål. De kommer från hans blogg.

  • Skriv målet positivt, utan negationer. Du säger ju till en taxiförare också vart du vill och inte vart du inte vill.
  • Skriv målet i presens och så som du redan skulle ha uppnått det. Till exempel: Istället för att jag ska gå ner i vikt blir det: ”Jag väger 76 kg”.
  • Beskriv ditt mål med så många detaljer som möjligt. Vår hjärna stimuleras bäst av bilder. Ju mer detaljer desto bättre kan hjärnan föreställa sig målet i bilder!
  • Skriv för dig själv varför du vill uppnå ditt mål och när du vill ha uppnått det.
Det här mina vänner är ingen lätt uppgift men jag tycker att den är spännande! Jag tror och hoppas att vi kan inspirera varandra till nya mål. Vilket ska bli mitt mål? Jag måste fundera...

Skriv veckans inlägg efter Christophs instruktioner och publicera i bloggen senast torsdag 3/3.

Lycka till!

/Philippa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar