fredag 1 juni 2012

Uttal och Gamla stan

Idag har vi arbetat med uttal och Gamla stan-projektet.
I svenska betonas bara de viktiga orden när vi pratar.
Det som betonas blir långt och får en tonförändring.
Obetonat blir kort och har ingen tonförändring.
Det är detta som ger svenska språket rytm och melodi.

I Gamla stan-projektet, sökte eleverna information, lärde sig nya ord, skrev manus och övade på att berätta för klasskamraterna.

På tisdag 5 juni åker vi till Gamla stan. Vi träffas vid Slussens busshållplats klockan 09.30.

Men på måndag är vi i skolan som vanligt. Läxa till måndag är att skriva CV, D-eleverna ska också skriva personligt brev.
På måndag ska vi skriva dagbok och göra en skrivuppgift.

Trevlig helg
/Stefan

2 kommentarer:

  1. Hej alla duktiga elever! Jag förstår att det känns tråkigt att skolan stänger men ni får tänka att ni har fått en jättefin start och kanske också vänner för livet! Ni kommer att klara er fint! Jag kan tyvärr inte komma imorgon. Vi har NP då men jag ska försöka att ta mina elever till Skansen samma dag som ni är där! Må så gott och hälsa Karin och Stefan! /Philippa

    SvaraRadera
  2. Hej Philippa! Jag saknar dig!!!!! hur mår du?


    Anna

    SvaraRadera