måndag 20 februari 2012

Dag 7- resa till Skellefteå

Vi gick up ganska tidigt, kl. 5. Från Oland tog vi bil att åka på flygplats i Kalmar. Vårt flygplan till Skellefteå gick kl. 6.25 men det var inte direkt. Vi mellanlandade i Stockholm, Arlanda kl. 7.15, där tog vi annat flygplanet. Kl. 9.20  var vi på plats.
Hela resa tog bara tre timmar men biljeter var ganska dyra, dessa kostade 12804 kr. Från flygplatsen tog vi bus- den kostade 80 kr per vuxen-till vårt hotel Best Western Malmia Hotel.

Får två nätter betalade vi 2548 kr. Hotelet är beläget ca 50 m från busstationen, nära shopping, 1 km från Skellefteå museum, 10 km från golfbana, 12 km från Bovikenstranden.
Skellefteå är en tätort i Västerbotten är en ung stad i en gammal bygd staden grundades 1845 men Skellefteå socken på 1300-talet. Skellefteå kallas ofta "Guldstaden"; detta på grund av Boliden ABs långvariga verksamhet i området, samt att det berömda Skelleftefältet är ett av världens mineralrikaste. Musik och idrott, bland annat ishockey, har präglat staden.

Ishockeylaget Skellefteå AIK Hockey och Trästockfestivalen är exempel på detta. Under 1900-talet utvecklades Skellefteå till en viktig industristad. Med efterkrigstidens stadsförnyelse följde att mycket av den äldre träbebyggelsen, bland annat det präktiga stadshuset i trä, gick i graven och ersattes med modern bebyggelse.
Vi åt lunch på hotelet sedan åkte vi till Jörn, ca 70 km, till  Storklinta skidcenter.

Dags kort kostade 160 kr per vuxen.

Kalla fakta
Nedfarter och längd: 5 st, 800 – 1000 meter
Fallhöjd: 185 meter
Antal liftar: 3 st
Vi hade jätte roligt. Där åt vi middag:  grillbiff med pommes frites, sallad och persiljesmör. Det kostade 300 kr får alla tre.
På kvällen gick vi på en massage i Eddahallen- 45 min 300 kr.

Våran dag var lång och jobbig men slutade myjsigt.