måndag 6 februari 2012

06/02

I morse träffades vi på hotellets restaurang. Igår vi var för trötta att bestäma oss vad ska vi göra idag. Jag föreslog att ta ett tåg till Gävle klockan 17.10 (en biljett kostar 477 kronor) och innan resa besöka Grafiska Museet – ett levande museum i Gamla Linköping. Jag berättade mina klasskamrater att alla maskiner på museet fungerar och i dem trycker de allt – från serveter, visitkort, brollöpsinbjudningar till böcker och boktryck de trycker i är som på Gutenbergs tid! Jag även vissade en kort film om Grafiska Museet.

Vi hade jätte roligt där! Vi hade en möjlighet att uppleva  det gamla hantverksyrket – känna doften av trycksvärta och höra dunket från vingen. Vi fick se hur de tillverkar deras trycksaker. Det var intressant besök i en gammal miljö.

Sedan tog vi en taxi till Linköping tåg station och köpte lunch att äta på tåget, för att vi hade inte mycket tid kvar. På tåget pratade vi mycket om hur var det i vårt land och vad roligt har hänt när vi var unga. Det var rolight och skönt. Klockan 20.51 vi var framme i vacker Gävle.

Vi tog taxi till hotellet som ligger vackert inbäddat i utkanten av den engelska herrgårdsparken och det tar bara femton minuter från Gävle med bil. Under kvällsmat på hotellet vi bestämde oss att ta Philippas råd. Vi ska besöka Operahuset, åka skidor från Kungsberget och mycket mer om vi hinner. Vi har flera dagar kvar för att göra alla detta! Men titta vilket fint hotell fick vi bo i nu!